Er det trygt å åpne e-posten? 6 steg for å avsløre svindel

Er det trygt å åpne e-posten? 6 steg for å avsløre svindel

Vi får ofte spørsmål om merkelige e-poster, linker og filer. Er det trygt å åpne e-posten og hva gjør man dersom man mottar mistenkelig innhold? Hvordan forholder man seg til tvilsomme mailer?

Hovedregelen sier at om du er usikker, så skal du aldri åpne e-posten. Dersom det viser seg å være reelt viktig innhold kan personen følge opp og ringe deg direkte på et senere tidspunkt. Vi har likevel laget en enkel steg-for-steg sjekkliste så du kan finne ut hva du skal gjøre med usikre eller tvilsomme e-poster. Fortsett å les for å vite om e-posten eller vedleggene er trygg å åpne.

Dersom du allerede har åpnet innholdet i en tvilsom e-post:
Les artikkelen vår Hjelp – Jeg tror jeg har blitt svindlet!

Sjekklisten – steg for steg:

1. Kjenner jeg avsenders e-post adresse?

  • Nei: Ikke åpne noen dokumenter, linker og vedlegg i denne e-posten. Ikke svar på e-posten, gå videre til steg 2.
  • Ja: Dobbelsjekk at avsenders e-post er riktig. Selv om det står «DNB» som avsender kan e-posten tilhøre noen andre og har en ukjent e-post som fks DNB@banking-online.no. Gå videre til neste steg 2.

2. Inneholder e-postadressen til avsender skrivefeil, tall eller flere punktum bak @?

  • Ja: Ikke åpne noe innhold i e-posten, og slett umiddelbart. Dersom de har en adresse som slutter på fks. @svar2.dnb.no er dette typisk en svindelmail. Komersielle aktører bruker svært sjeldent tall i sine e-postadresser og har som regel bare ett punktum bak firmanavn. Er det en privatperson kan det likevel være tall i e-post adressen før alfakrøll, fks personens årstall. Gå videre til neste steg dersom det er tilfelle.
  • Nei: Søk opp e-posten i mailen din og se om dere har en tidligere korrespondanse. Dersom dere har hatt en tidligere dialog er det nok trygt å åpne. Gå videre til neste steg om du fortsatt er usikker.
E-posten er tilsynelatende fra «Norwegian Reward», men det står «email» forran firmanavn som er typisk en falsk avsender. At avsenders visningsnavn er «Bli kvitt dyr gjeld» er også et tegn på svindel. Til sist ser innholdet i mailen veldig uprofesjonelt ut. Denne mailen slettes.

3. Har jeg bedt om informasjonen, filene eller linken jeg er tilsendt?

  • Nei: Ikke åpne innholdet under noen omstendigheter.
  • Ja: Se på filnavnet, link-adressen eller informasjonen. Dersom dette stemmer overens med det du har avtalt å motta er det som regel trygt å gå videre. Husk likevel at du aldri skal oppgi passord, personlige opplysninger eller kredittinformasjon via mail eller via link i mail. Gå videre til neste steg.

4. Er avsenders visningsnavn et emne eller en salgspitch?

Ja: Søppelpost, bare slett.
Nei: Står det et faktisk navn eller firmanavn er det større sansynlighet for at e-posten er trygg. Gå til neste steg.

Denne er angivelig fra Posten.no – men foruten om at innholdet ikke har noe med Posten AS å gjøre, så avslører visningsnavnet (markert i gult) at dette er svindel.

5. Står innholdet på engelsk eller gebrokkent norsk?

  • Ja: Ikke åpne innholdet i e-posten. Det kan være en trygg e-post selv om innholdet står på engelsk, men vær ekstra på vakt og unngå å gjøre noe annet enn å svare direkte på e-posten dersom vedkommende spør etter hjelp eller vil selge deg noe. Dersom innholdet ikke er relevant trenger du heller ikke å svare.
  • Nei: Det er positivt, men gå videre til neste steg for sikkerhetsskyld.

6. Ber avsender om å logge inn et sted eller oppgi sensitiv informasjon?

  • Ja: Gjør det til standard prosedyre å aldri logge inn på brukeren din via en e-post link. Dersom fks Paypal sender deg en e-post, skriv Paypal.com i nettleseren og logg inn på den offesielle nettsiden dersom du skal endre dine opplysninger.
  • Nei: Dersom du har kommet gjennom alle stegene, inkludert steg 5, er nok trygt å beholde e-posten.

Bonustips: Skal du resette passord eller noe annet via en e-post link – sjekk aldri adressefeltet i nettleseren om du er på riktig sted! Er det noe mystisk skal du alltid avbryte operasjonen.

Salgsmailer fra ekte bedrifter

Mange får mailer hvor avsender og innhold er ekte og de selge et faktisk produkt. De minner om du har glemt å kjøpe noe som er veldig viktig for deg. Typisk er det nettadresser/domener, antivirus, windowsoppgradering eller annen teknologi hvor man kjøper ved å svare ja på mailen og sende fakturainformasjon.

Selv om e-posten er ekte og bedriften finnes, kommer slike typer henvendelser fra useriøse aktører. Det er kanskje ikke direkte svindel, men du kjøper som regel noe du ikke har behov for. De er også vanskelig å skille fra svindlerene.

Gjør det derfor til en vane at man aldri handler noe over e-post med mindre man har inisjiert selv. Takker du ja kan du bli bundet til en kontrakt over lang tid og fakturaene renner inn. Seriøse aktører gjennomfører kun transaksjoner på godkjente og sikre nettsider.

Bedre førevar enn ettersnar

Dersom noe virker for godt til å være sant – så er det som oftest nettopp det. Aldri aksepter premier fra konkurranser du aldri har meldt deg på – there is no such thing as a free lunch. Enten blir du svindlet eller i bestefall må du betale frakt for noe du egentlig ikke trenger.

Det er alltid bedre å slette en mail for mye og eventuelt få en telefon om e-posten enn å åpne en e-post for mye.

Visst du tror du har blitt svindlet eller har fått virus på PC-en fra en e-post kan du få veiledning og gode råd her. Ta kontakt med oss på supporttelefonen (+47) 55 34 66 40 om du fortsatt er usikker på en mail du har mottatt. Egne timesatser gjelder.

Lukk meny