fbpx
Hvordan skrive artikkel med høy synlighet

Hvordan skrive artikkel med høy synlighet

Artikler er svært nyttig for kundene dine, hvor de kan bli inspirert eller tilegne seg relevant informasjon – samtidig gir det bedriften bedre synlighet i søkemotor. Når vi lager nettsider for kunder hjelper vi med å produsere artikler og innhold, men det beste er om kunden selv utformer sine tekster – de er tross alt eksperter i sitt fagfelt og sine produkter. Her er en guide til hvordan skrive en god artikkel som blir synlig på nett.

1. Planlegg og skriv med mening

Det er kanskje åpenbart, men mange mister tråden underveis i skrivingen og leseren faller dermed av. Noter på et ark så du holder fokus.

Hva du skal skrive om? Hva er de viktigste poengene? Hvem er leseren og hvilket behov løser artikkelen? Gå over artikkelen til slutt og fjern alt overflødig som ikke direkte svarer til disse spørsmålene.

2. Åpne med en oppsummering

Poenget bør komme frem med en gang – ikke på slutten. Det tar bare 3 sekunder for leseren å bestemme seg for å lese videre eller forlate artikkelen.

Artikler med høy bounce rate, altså frafall innen få sekunder, dytter artikkelen din lengre på Google. Målet er derfor å beholde leseren på siden så lenge som mulig.

Forklar allerede i ingressen hvilket problem du løser. Ingen vil lese en hel artikkel de ikke vet hva inneholder og lokkende tittler ofte er misvisende. Lite er mer irriterende enn å lese en hel artikkel som viser seg å ikke ha løsningen på det man var ute etter. Derfor bør du umiddelbart tydeliggjøre hva leseren får ut av artikkelen.

3. Velg ut nøkkelord du vil fokusere på

For synlighet i søkemotorer bør du velge ut ca 3 strategiske nøkkelord eller en god nøkkelsetning. Disse bør inkluderes i lenken (nettadressen), i overskriften, ingressen og et par ganger i de ulike avsnittene.

Nøkkelord eller nøkkelsetning skal kort oppsummere hva artikkelen handler om og bør være spesifikt og relevant. Hva er det folk søker på? Hva er intensjonen? Irrelevante nøkkelord straffer seg.

Brede og generelle nøkkelord gir gjerne flere treff, men også høyere bounce rate fordi mange som trykker seg inn egentlig leter etter noe annet. Dersom du ønsker å selge produkt bør du tenke ut hvilke nøkkelord de kjøpeklare kundene søker på.

Eksempel: Er målet ditt å selge mønster på strikkegenser til herre vil nøkkelordet «strikkegenser» gi mange søk, men lite aktivering fordi mange ser etter ferdig genser eller oppskrifter på damegenser. Konkurransen på brede ord er også mye høyere. Nøkkelsetningen «strikkeoppskrift herregenser mønster » vil gi bedre effekt.

NB. Ikke overdriv bruken, da kan Google trekke artikkelen i SEO poeng.

4. Installer nyttige hjelpemiddler på nettsiden

Det finnes en rekke nyttige verktøy som kan hjelpe deg å bli sett på nett, så hvorfor ikke utnytte muligheten. Vi kan anbefale Rank Math eller Yoast SEO som begge er gratis. Slike verktøy følger med alle nettsider vi utvikler og identifiserer raskt hva du bør endre for å få høyere synlighet på artikkelen.

Les også: To gratis SEO verktøy for bedre synlighet på Google.

5. Bruk overskrifter, avsnitt og kulepunkter

Del opp artikkelen i flere underoverskrifter eller bruk kulepunkter og uthevede linker. Et godt tips er å dele opp i mange veldig små avsnitt, slik som avisene gjør. Det gjør innholdet behagelig å lese samt enklere å skumlese for de som leter etter en konkret setning eller en rask løsning.

En tekst bør være på minst 300 ord for å være relevant nok for Google. Forbes har utført en studie som sier at tekster på rundt 1500 ord har større sannsynlighet for å bli delt videre. Jo mer den blir delt videre av andre, jo høyere rangering vil den igjen på i søkemotoren.

6. Relevante lenker er viktig!

Linker er ekstremt viktig for høy synlighet på nett. Interne og eksterne lenker har både mye å si for SEO poengene dine og er nyttig for leseren.

I stedet for å skrive hele nettadressen, fks https://microsky.no/kontakt bør du skrive noen ord og gjøre ordene klikkbare. Lenketesten må være relevant og fortelle hva siden du linker til inneholder.

Et eksempel kan være «Vi har et stort utvalg Office 365 lisenser til rabattert pris ut året.» Da skjønner Google at du lenker til en side som omhandler rabatterte Office 365 lisenser og gir deg poeng for tydelighet. Siden/artikkelen du lenker til vil også få høyere score på akkurat de ordene du bruker i lenketeksten.

NB. «Les mer her » er eksempel på dårlig lenketekst fordi du mest sansynlig ikke lenker til en side som omhandler å lese mer. Du får da trekk for lite relevant linking.

Det er smart å linke til både egne sider og eksterne sider, fks en fagartikkel noen andre har skrevet. Søkemotoren ser på hvor mange interne og eksterne linker du har og jo flere kvalitetslinker – jo bedre synlighet. Interne lenker påvirker dessuten scoren på hele nettsiden din.

7. Bruk fine illustrasjonsbilder

Alle vet at et bilde sier mer enn 1000 ord. Å illustrere med bilder påvirker leseren positivt og budskapet sitter lengre.

Bildene bør være profesjonelle og av god kvalitet da de assosieres med bedriftens markevare. Da kan det lønne seg å heller benytte gratis illustrasjonsbilder av høy kvalitet på nett.

Unngå å bruke store bilder over 500MB. Jeg ser ofte at kunder laster opp bilder på 4GB fordi det er original størrelse. Dette gjør nettsiden treg og trekker søkepoeng både på artikklen og hele nettstedet ditt. Gjør størrelsen så liten som mulig uten å ødelegge kvaliteten.

Illustrasjonsbilde til artikkel med høy synlighet på nett.
Et illustrasjonsbilde funnet på siden Pexels.com – bildene er til fri bruk på internett.

8. Avslutt med Call-to-Action (CTA)

Leseren bør absolutt ikke sitte igjen og tenke «hva nå da?». Man har som regel et grunnleggende mål med å skrive en artikkel om det så er å komme i kontakt med kunde, potensiell arbeidstaker, samarbeidspartner eller noe helt annet.

Avslutt sterkt med en oppfordring og link til neste handling.

Det kan være eksempelvis bestill nå, se utvalg, ønsker du mer hjelp?, meld deg på nyhetsbrevet eller last ned katalog. Det bør selvsagt være en sammenheng mellom det du skriver om og det du oppfordrer leser til å gjøre videre.

9. Korrektur og evaluering

Få en kollega eller enda bedre – en utenforstående – til å lese artikkelen din. Bruker du vanskelig stammespråk? Får man svar på det man trodde man skulle få svar på? Mangler det essensiell informasjon? Er det skrivefeil? Man blir fort blind på eget arbeid.

Etter man har publisert og delt artikkelen bør man foreta en rask evaluering. Hvor mange leste artikkelen og hvor mange klikket seg ut igjen innen 3 sekunder?

Dersom kunder fortsatt spør om samme problemstilling artikkelen omhandler, kan det tyde på at artikkelen ikke forklarer godt nok. Det er ved evaluering at man lærer og ved læring man blir bedre. God skriving!

Ønsker du hjelp til skriving, utforming eller søkemotoroptimalisering? Ta kontakt med oss så kan vi gi råd eller produsere innhold for bedriften din.

Lukk meny