Hvordan skrive artikkel med høy synlighet

Hvordan skrive artikkel med høy synlighet

Artikler er svært nyttig for kundene dine, hvor de kan bli inspirert eller tilegne seg relevant informasjon – samt gir bedriften bedre synlighet i søkemotor. Når vi lager nettsider for kunder hjelper vi med å produsere artikler og innhold, men det beste er om kunden selv utformer sine tekster – de er tross alt eksperter i sitt fagfelt og sine produkter. Her er en guide til hvordan skrive en god artikkel som blir synlig på nett.

1. Planlegg og skriv med mening

Det er kanskje åpenbart, men mange mister tråden underveis i skrivingen og mister leseren faller dermed av. Noter på et ark så kan du sjekke underveis og når artikkelen er ferdig. Hva du skal skrive om? Hva er de viktigste poengene? Hvem er leseren og HVORFOR skal leseren bruke tid på dette?

2. Åpne med en oppsummering

Forklar allerede i ingressen hva artikkelen omhandler. Ingen vil lese en hel artikkel de ikke vet hva inneholder. Det tar 3 sekunder å bestemme seg om mans skal lese eller trykke seg ut av siden. Poenget bør komme frem med en gang – ikke på slutten.

3. Velg ut dine nøkkelord

For synlighet i søkemotorer bør du velge ut ca 3 strategiske nøkkelord eller en nøkkelsetning. Det inkluderes i URL’en (nettadressen fks microsky.no/artikkel-med-synlighet), i overskriften, ingressen og et par ganger i de ulike avsnittene. Nøkkelord eller setning skal kort oppsummere hva artikkelen handler om. For denne artikkelen har jeg valgt «artikkel med høy synlighet«.
NB. Ikke overdriv bruken, da kan Google trekke artikkelen i poeng.

4. Bruk Yoast SEO plugin på nettsiden

Dette følger med alle nettsider vi produserer. Når du har publisert får du et grønt, oransje og rødt merke som sier noe om hvorvidt artikkelen. Er artikkelen merket oransje eller rød kan du trykke på Yoast-knappen og få opp tips til endringer. Kanskje er artikkelen for kort eller lang? For mange gjentakende ord eller for få overskrifter? Denne hjelper deg mye på veien.

Søkemotoroptimalisering og artikkel med høy synlighet på nett.
Her kan du se tipsene man får fra den gratis Yoast SEO appen.

5. Bruk overskrifter, avsnitt og kulepunkter

Del opp artikkelen i flere underoverskrifter eller bruk kulepunkter og uthevede linker. Det gjør det enklere å skumlese for å avgjøre om man skal lese hele artikkelen. Det gjør også teksten luftigere og mer overkommelig. Ikke skriv alt i èn lang tekst på 3000 ord, husk å del opp avsnittene dine i passelige lengder.

En tekst bør være på minst 300 ord for å være relevant nok for Google. Forbes har utført en studie som sier at tekster på rundt 1500 ord har større sannsynlighet for å bli delt videre. Jo mer den blir delt videre av andre, jo høyere rangering vil den igjen på i søkemotoren.

6. Utnytt lenker effektivt

Dette er en markedsførers lureste knep for høy synlighet på nett. Lenker har mye å si for synligheten og kan være veldig nyttig for leseren. I stedet for å legge til selve lenken, fks microsky.no/kontakt, eller «les mer her» bør lenketesten i seg selv si noe om hva du linker til. Et eksempel kan være «Vi har et stort utvalg Office 365 lisenser til rabattert pris ut året.» Da skjønner Google at du lenker til en side som omhandler rabatterte Office 365 lisenser og gir deg en høyere SEO score. Siden/artikkelen du lenker til vil også få bedre synlighet.

Det er smart å linke til både egne sider og eksterne sider, fks en fagartikkel noen andre har skrevet. Søkemotoren ser på hvor mange interne og eksterne linker du har og jo flere kvalitetslinker – jo bedre synlighet. Interne lenker påvirker dessuten scoren på hele nettsiden din, ikke og kun artikkelen.

Fokuser på å lage lenker til relevant innhold på kvalitetssider. Lenker du til noe irrrelevant på en nettside med lave besøkstall kan Google se på dette som «søppel-linking» og gi lavere rangering.

7. Bruk fine illustrasjonsbilder

Alle vet at et bilde sier mer enn 1000 ord. Å illustrere med bilder påvirker leseren positivt og budskapet sitter lengre. Bildene bør være profesjonelle og av god kvalitet da de assosieres med bedriftens markevare. Unngå å bruke mobilbilder med dårlig lys og i lite format. Da kan det lønne seg å heller benytte gratis illustrasjonsbilder av høy kvalitet på nett.

Illustrasjonsbilde til artikkel med høy synlighet på nett.
Et illustrasjonsbilde funnet på siden Pexels.com – bildene er til fri bruk på internett.

8. Avslutt med Call-to-Action (CTA)

Leseren bør absolutt ikke sitte igjen og tenke «hva nå da?». Man har som regel et grunnleggende mål med å skrive en artikkel om det så er å komme i kontakt med kunde, potensiell arbeidstaker, samarbeidspartner eller noe helt annet. Avslutt sterkt med en oppfordring og link til neste handling.

Det kan være eksempelvis bestill nå, se utvalg, ønsker du mer hjelp?, meld deg på nyhetsbrevet eller last ned katalog. Det bør selvsagt være en sammenheng mellom det du skriver om og det du oppfordrer leser til å gjøre videre.

9. Korrektur og evaluering

Få en kollega eller enda bedre – en utenforstående – til å lese artikkelen din. Er det vanskelig fagspråk? Får man svar på det man trodde man skulle få svar på? Mangler det essensiell informasjon? Er det skrivefeil? Man blir fort blind på eget arbeid.

Etter man har publisert og delt artikkelen bør man foreta en rask evaluering. Hvor mange leste artikkelen og hvor mange klikket seg ut igjen innen 3 sekunder? Dersom kunder fortsatt spør om samme problemstilling artikkelen omhandler, kan det tyde på at artikkelen ikke forklarer grundig nok. Det er ved evaluering at man lærer og ved læring man blir bedre. God skriving!

Ønsker du hjelp til skriving, utforming eller søkemotoroptimalisering? Ta kontakt med oss så kan vi gi råd eller produsere innhold for bedriften din.

Lukk meny